Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 17 października 2011



              2. W międzyczasie, podzielę się z Wami pewnymi odkryciami które dokonałem czytając monografię mojej dawnej gminy napisanej przez  znajomego, Śp. Leszka Nosa.
             
Dowiedziałem się mianowicie, że na terenie Gminy Michałowo, do wybuchu II wojny światowej, były między innymi, dwa wspaniałe pałace znajdujące się we wsi Hieronimowo i w okolicach Żedni.
            Oczywiście, od dawna wszyscy wiedzieli o wspomnianych obiektach, ja też. Jednakże oglądając te ruiny obecnie, nie miałem zielonego pojęcia że były tak bogate, duże i piękne. Że posiadały wspaniałe zespoły parków, że tętniło w nich wielorakie i wystawne życie.

            Zazdrościłem mieszkańcom Mazowsza, że posiadają takie budowle i taką piękną historię. Okazuje się teraz, że nie w pełni miałem rację. U nas także tak było, też budowano nie gorsze budowle jak u nich. Tyle tylko że nie mieliśmy szczęścia. Wszystkie zostały zburzone podczas działań wojennych.

            Przed wielu laty na terenie gminy, mieszkało wielu Niemców, Białorusinów, Ukraińców, Żydów.
Polaków było niewielu. Zamieszkiwali tylko nieliczne wsie i miasteczka. Historia tego terenu była bardzo bogata.


          Były czasy, gdy gmina kwitła i  czasy wojen, gdy przemarsze wojsk pustoszyły okoliczne wsie.  Szwedzi - podczas Potopu, Francuzi - podczas marszu Napoleona na Moskwę. Każdy przemarsz tych wojsk, to gwałty, podpalenia i grabieże.  Gmina przeżyła Zajazdy Tatarskie, Najazdy  Ruskie i Sowieckie. Zabory, bunty chłopskie i walki narodowo-wyzwoleńcze. Na koniec była okupacja Niemiecka i Sowiecka.
Leszek Nos, opisał tu także między innymi, historię wsi leżącej w pobliżu naszej posiadłości - Nowej Woli. Cała historia Polski mieści się w gawędzie o  tej, zapomnianej teraz wsi. Niewiarygodne!!!

Kilka zdań poświęcił także naszej rodzinie. Jeśli kogoś interesują takie historie, jeśli ktoś chciałby poznać historię tej ziemi, to namawiam, sięgnijcie po „Monografię Gminy Michałowo” - Leszka Nosa. Warto.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz